Op 11 oktober is het internationale Coming Out Dag. Op deze dag, die wereldwijd wordt gevierd, wordt aandacht besteed aan het moment dat een homo, lesbienne, biseksueel of transgender voor zijn of haar (seksuele) voorkeur uitkomt. Een zogeheten coming out (uit de kast komen) is helaas nog altijd niet voor iedereen even vanzelfsprekend.  Daarom hebben twee LHBT-belangenorganisaties samen met vijf gemeenten de handen ineengeslagen in een gezamenlijke awarenesscampagne van 7 t/m 11 oktober.

Belangenorganisaties COC Haaglanden en DWH (Delftse Werkgroep Homoseksualiteit) hebben samen met de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Westland en Zoetermeer een zichtbaarheidscampagne uitgewerkt, gericht op alle inwoners van de betreffende gemeenten. Het doel van de campagne: duidelijk maken dat een Coming Out, uitkomen voor wie en wat je bent, niet voor iedereen even gemakkelijk en vanzelfsprekend is.

Met ludieke items in de winkelstraten, straattheater en diverse inhoudelijke evenementen wordt geprobeerd de zichtbaarheid van deze problematiek te vergroten. Op tal van iconische locaties in de diverse steden zullen ook de bekende regenboogvlaggen gehesen worden, zoals bij de Hofvijver in Den Haag en het oude stadhuis van Delft. Daarnaast wordt op 11 oktober een recordpoging ondernomen: om op scholen in de regio 100 keer voorlichting over seksuele diversiteit voor 100 verschillende klassen te geven.

Op vrijdag 7 oktober vindt een openbare gezamenlijke kick-off plaats. De vijf wethouders van de betrokken gemeenten, diegenen met emancipatie in hun portefeuille, komen bij elkaar bij het Internationaal Homomonument in Den Haag om de activiteiten officieel van start te laten gaan. Tijdens het kick-offprogramma zal er ook een paneldiscussie worden gevoerd met de vijf wethouders over het LHBT-beleid binnen elk gemeente.

“Voorlichting over seksuele diversiteit op scholen is van het allergrootste belang. Door het onderwerp op scholen al bespreekbaar te maken, zorgen we dat in de toekomst meer LHBTI’s een probleemloze Coming Out kunnen hebben.” Aldus voorzitter COC Haaglanden Arnout van Kooij.  Bram van Meurs, voorzitter DWH Delft voegt daar graag aan toe: “onbekend maakt onbemind: zichtbaarheid en het gesprek voeren liggen aan de basis van die bekendheid, met deze acties willen we precies dat bereiken.”

Op deze post kun je niet reageren

Oudere posts